Tot ce trebuie să știi despre lentilele pentru ochelarii de soare
04/04/2016Lumina albastră: ce este și ce poți face pentru a te proteja?
20/04/2016Puțini sunt cei care nu au auzit vreodată de brandul de ochelari Ray-Ban, fie că este vorba despre ochelarii de soare, fie că discutăm despre cei pentru vedere. Marca a fost lansată inițial doar pentru piloți, însă ea este în prezent una dintre cele mai populare din aceasta industrie. Iată câteva date istorice interesante legate de acest nume sinonim cu nonșalanță și eleganță.
În decursul istoriei sale de șapte decenii, acest brand s-a numărat printre cele preferate de vedete precum James Dean, Audrey Hepburn sau Michael Jackson, ochelarii Ray-Ban lăsând în mod cert o moștenire de necontestat în cultura pop mondială.
Anii ’30: Ray-Ban fabrică ochelari doar pentru aviatori
Odată ce avansul tehnologiei a dus la construirea unor avioane care le permiteau oamenilor să zboare mai sus și cu o viteză mai mare, mulți dintre piloții Forțelor Aeriene Americane au raportat faptul că razele soarelui le provocau dureri de cap și stări de rău. Din acest motiv au apărut ochelarii cu lentile verzi, care estompează strălucirea orbitoare a soarelui, fără să obstrucționeze vederea, iar brandul Ray-Ban a fost primul care i-a produs.
Acest tip de ochelari cu rame din plastic și forma pe care acum o numim „Aviator” a fost pus în vânzare pentru publicul larg în 1937. În următorul an, au fost realizați ochelarii cu rame metalice, care au primit numele Ray-Ban Aviator.
În scurt timp, popularitatea acestora s-a răspândit și în rândul publicului larg. În 1938 a fost lansat modelul Shooter, cu lentile verzi și galbene Kalichrome, care filtrau lumina albastră, accentuând în acest fel detaliile și minimizând efectul de ceață. Unul dintre artificiile de design ale acestui model îl reprezintă cercul din mijloc, realizat pentru ca cel care îi purta să-și poată ține țigara în el.
Ray-Ban a continuat să-și extindă numărul de modele create și să atingă un număr mai mare de clienți și a lansat Outdoorsman în următorul an. Numit initial „Skeet Glass”, acesta se adresa unor grupuri specifice de persoane – vânători, pasionați de tir cu pușca sau pescari. Puntea ochelarilor și capetele ramelor au fost realizate de-a lungul timpului din diferite materiale, precum sidef sau piele.
Anii ’40: De la armată la publicul larg
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, piloții Forțelor Aeriene Americane s-au bazat în continuare pe Ray-Ban. Cercetarea și dezvoltarea au avut ca rezultat inovații precum lentilele oglindă cu intunecare în grade regulate, care aveau un strat special în partea de sus pentru o protecție sporită, însă partea de jos rămânea neacoperită pentru ca pilotul să vadă cât mai clar panoul de comandă al avionului.
Deși au fost realizați pentru a fi folosiți de armata, aceste produse au câștigat popularitate și printre civili, care își doreau același nivel de protecție precum profesioniștii.
De altfel, influența uniformei militare asupra modei nu poate fi negată. Nu doar ochelarii de soare purtați de soldați erau la mare căutare în rândul publicului larg, ci și tricourile care făceau parte din uniforma lor. Ray-Ban a reușit să treacă de la statutul de produse destinate armatei la cel de accesorii la modă.
Anii ’50: Fascinația Hollywoodului
După cel de-al Doilea Război Mondial, Hollywoodul a început să aibă un impact tot mai mare asupra hainelor și accesoriilor pe care le purtau oamenii de rând. Modelul Ray-Ban Wayfarer a fost lansat în 1952 și, odată ce au fost purtați de legende ale marelui ecran, precum James Dean în filmul „Rebel fără cauză” (1955) sau Audrey Hepburn în „Mic dejun la Tiffany” (1961), a devenit unul dintre cele mai ușor de recunoscut accesorii din lume.
În 1953 au fost lansați ochelarii de soare Ray-Ban Signet, cu rame aurii sau argintii, un design deosebit al colțurilor și cu terminații pentru urechi, astfel încât aceștia să aibă mai multă stabilitate. Modelul original a primit mai multe îmbunătățiri de-a lungul timpului, inclusiv ediția limitată Ray-Ban Johnny Marr’s lansată în 2011 în colaborare cu chitaristul trupei britanice „The Smiths”.
O altă inovație din anii ’50 este lentila G-15, care nu modifica nuanțele și oferea o protecție ridicată chiar și pentru cele mai strălucitoare raze. 1957 a adus cu sine lansarea modelului Ray-Ban Caravan cu ramă din metal și o formă mai pătrată decât Aviator. Acest model a fost purtat de Robert De Niro în filmul „Taxi Driver”. Un an mai tarziu, în 1958, a fost lansată o colecție specială pentru femei, cu rame colorate și decorațiuni în ton cu moda contemporană.
Anii ’60: Revoluție și schimbare
Anii ’60 au marcat schimbări deosebite la nivelul societății americane, iar Ray-Ban a ținut pasul cu revoluția din sânul ei. La începutul decadei au fost lansate circa 30 de modele, iar până în 1969 numărul acestora a ajuns la 50, destinate barbatilor, femeilor și copiilor. Ray-Ban a devenit liderul mondial în producția de ochelari, iar vedetele de la Hollywood se numărau printre cei care își etalau ochelarii Ray-Ban.
Modelul Ray-Ban Olympian a fost lansat în 1965 și a fost purtat de actorul Peter Fonda în filmul „Easy Rider”. Ramele din metal aveau o punte curbată, iar lentilele erau rectangulare, însă aveau colțurile rotunjite. Ray-Ban Balorama, lansați în 1968, au fost purtați de Clint Eastwood în „Dirty Harry”, iar Bob Dylan rar era văzut fără ochelarii săi Ray-Ban Wayfarer, cu lentile negre, care îi confereau o atitudine enigmatică și nonconformistă.
Tot în anii ’60 s-au lansat și modelele Ray-Ban Meteor și Ray-Ban Laramie.
Anii ’70: Se lansează și ochelarii de vedere Ray-Ban
În anii ’70, muzica disco răsuna peste tot, iar stilul asociat ei era unul menit să fure ochii privitorului și includea ochelari de soare chiar și în interior. În acești ani, piața ochelarilor devenise sofisticată și se dezvoltase în două direcții distincte: accesorii la modă și accesorii care fac parte din echipamentul sportiv.
Ray-Ban a lansat două modele – Ray-Ban Vagabond și Ray-Ban Stateside – fiecare dintre ele cu rame din plastic și două tipuri de lentile – G31 cu lentile oglindă și G-15 standard. Relansat în anul 2010, Ray-Ban Vagabond a fost puțin modificat conferindu-i-se o formă de lacrimă, pentru un look retro.
În aceasta perioada au continuat și inovațiile tehnice, dar și lansările de modele – ochelari pentru munte cu lentile oglindă și cu o protecție sporită împotriva soarelui și a vântului. În 1974 a fost lansată lentila care își schimbă culoarea în funcție de luminozitate. Aceasta decadă a marcat și extinderea Ray-Ban de la ochelari de soare până la cei de vedere.
Anii ’80: Pe scenă și pe ecrane
Într-o perioadă marcată de jocuri video, MTV și filme cu adolescenți rebeli, Ray-Ban a devenit o marcă must-have. În filme, personajele principale purtau adesea ochelarii Ray-Ban Wayfarer, două exemple definitorii în acest sens sunt „Blues Brothers” sau „Afaceri riscante”. În filmul „Top Gun”, majoritatea personajelor purtau clasicii ochelari Ray Ban Aviator, făcând ca vânzările acestui model să explodeze.
Michael Jackson a purtat o pereche de ochelari Ray-Ban Aviator la Premiile Grammy din 1984, iar aceștia au devenit o semnătură a stilului său. În cadrul concertelor din turneul mondial „Bad”, dintre anii 1987-1989, ținuta sa includea negreșit o pereche de ochelari Ray-Ban Wayfarer.
Anii ’90: O nouă eră pentru Ray-Ban
Brandul Ray-Ban a continuat să fie favorit în lumea filmului, modelul Clubmaster a fost purtat de actorul Denzel Washington în filmul „Malcolm X” și de Tim Roth în „Reservoir Dogs”. În 1997, Will Smith și Tommy Lee Jones au purtat modelul Predator în „Men in Black”, iar Johnny Depp a etalat o pereche de Ray-Ban Shooter în „Fear and Loathing in Las Vegas”.
Anii 2000: Ochelari de soare, de vedere și special pentru copii
Brandul a cunoscut o extindere masivă în 2003, inclusiv Ray-Ban Optical pentru ochelari de vedere și Ray-Ban Junior pentru copii. Prima colecție dedicată în mod exclusiv copiilor cu vârsta cuprinsă între 8 și 12 ani, Ray-Ban Junior s-a concentrat pe identificarea unor soluții pentru protecție maximă a ochilor și pentru confort ridicat. În 2005, s-au lansat și modelele realizate în totalitate din titan, o opțiune hipoalergenică, ușoară și rezistentă.
Modelul Wayfarer a renăscut în 2006, iar nume celebre din industria muzicală s-au numărat printre cei care au purtat acest model. În această perioadă a fost lansat și modelul din fibră de carbon, extrem de ușor, dar și rezistent în același timp. Lentilele din policarbonat, care garantează o vedere clară și culori mai bine definite, reprezintă o altă inovație a acestui brand.
Anii 2010: Peste 75 de ani de la primul model Ray-Ban
Cele mai populare modele ale brandului au primit îmbunătățiri și mai multe variante de lentile și culori. Modelele Round, Meteor și Laramie au devenit disponibile și pe roz, albastru și verde. În 2012 au fost lansate 20 de noi nuanțe pentru lentile.
Însă această decadă nu marchează doar inovații în ceea ce privește designul, ci și materialele utilizate pentru lentile. Lansarea lentilelor LiteForce, realizate din material termoplastic, garantează o vizibilitate bună în orice condiții. Poți găsi aici mai multe modele de ochelari de soare Ray-Ban, în culori și modele multiple, potrivite pentru orice stil vestimentar și pentru orice tip de fizionomie.
Brandul se află în continuare printre cele mai cunoscute și cele mai bine vândute din lume, fapt care se datorează atât calității lentilelor, cât și a designului lor nemuritor.
Tu ai vreo pereche de ochelari soare Ray-Ban? Ce părere ai despre acest brand?Sursa: Ray-Ban: The History of the Top Selling Eyewear Brand Worldwide